Internationellt samarbete
Den ekonomiska brottsligheten blir alltmer gränsöverskridande. Allt oftare kräver våra utredningar internationellt samarbete, såväl för att komma framåt i arbetet som för att kunna återta eventuella brottsvinster.
I takt med att världen förändras och våra samhällen utvecklas, utvecklas också brottsligheten. Globaliseringen och den snabba it-utvecklingen har gjort det enklare att flytta pengar utomlands – och den fria rörligheten inom EU lättare att röra sig över gränserna. Att äga, förvärva och driva bolag i andra EU-medlemsstater är i dag förhållandevis okomplicerat, något som utnyttjas av kriminella. De kan i dag relativt enkelt såväl dölja sina tillgångar, som flytta dem och dessutom utnyttja bidragssystemen i EU i brottsligt syfte.
Brotten vi ser
På Ekobrottsmyndigheten ser vi det här främst inom penningtvätt och skattebrott, och numera kan man säga att de flesta av våra utredningar har internationella kopplingar på ett eller annat sätt. Inom de flesta brottsområden är brottsligheten också organiserad.
Vårt mål
Den gränsöverskridande ekonomiska brottsligheten kräver ett välutvecklat, strategiskt och operativt samarbete med andra länders brottsbekämpande myndigheter, samt internationella organisationer. Utöver den hjälp vi kan få utomlands genom denna samverkan, kan vi också lära av varandra, vilket ökar möjligheten att förbättra våra egna arbetsmetoder och resultat. Därför satsar vi hårt på att dels samla in och förvalta våra goda erfarenheter av det internationella samarbetet, dels informera om dem inom myndigheten. Vårt mål är att varje ärende ska utredas utan territoriella begränsningar.
Nya möjligheter
Att kunna ta hjälp av samverkanspartners utomlands är relativt nytt inom det svenska rättsväsendet. Som åklagare fick man för bara ett tiotal år sedan ofta lägga ned ärendet om de misstänkta hade lyckats ta sig utomlands. I dag har vi helt andra möjligheter och kan ge flera exempel på utredningar som lett till fällande dom med hjälp av våra internationella kontakter.
Samarbete eller samverkan?
Myndigheter pratar ofta om samverkan – men vad är egentligen skillnaden på samverkan och samarbete? Lite förenklat skulle man kunna säga att det finns ett operativt inslag i myndigheternas samarbete, medan det ofta rör sig om strategiskt arbete inom samverkansprojekt.
Våra samarbeten
En stor del av Ekobrottsmyndighetens arbete sträcker sig bortom Sveriges gränser. Här kan du läsa mer om hur vi internationellt deltar i både det operativa och strategiska arbetet mot den organiserade brottsligheten.
-
AFCOS
Ekobrottsmyndigheten är svensk sambandscentral för bedrägeribekämpning i frågor som rör Europeiska byrån för bedrägeribekämpning, OLAF. AFCOS står för Anti fraud coordination service.
Ekobrottsmyndigheten är kontaktpunkt när OLAF genomför administrativa utredningar eller kontroller på plats i Sverige. Sambandscentralen ska hänvisa OLAF vidare till rätt behörig svensk myndighet och samverka med OLAF i behövlig utsträckning.
Kontroller och inspektioner
Ekobrottsmyndigheten är behörig myndighet vid OLAF:s kontroller och inspektioner på plats om inte någon annan myndighet har utsetts. Behöriga myndigheter utses av regeringen. Ekobrottsmyndigheten deltar även som AFCOS i flera arbetsgrupper som leds av EU.
-
Asset Recovery Office (ARO)
EU har förstärkt det internationella samarbetet inom brottsutbytesområdet genom att inrätta Asset Recovery Offices, ARO, i medlemsländerna. Ekobrottsmyndigheten och Nationella Operativa Avdelningen, NOA, bildar tillsammans ARO i Sverige.
ARO är nationella enheter som utbyter information för att underlätta spårandet och återförandet av brottsvinster inom EU. Svenska myndigheters förfrågningar sker genom det svenska ARO. Det är även mottagare av förfrågningar från andra länders ARO.
Förfrågningar om brottsutbytesfrågor från utländska och svenska myndigheter handläggs helt eller delvis av ARO på Ekobrottsmyndigheten respektive NOA.
-
CARIN
Camden Asset Recovery Inter-Agency Network, CARIN, är ett globalt nätverk med över 50 deltagarländer. Syftet är att underlätta internationella operativa kontakter och insatser som rör brottsutbytesfrågor samt att utveckla det internationella samarbetet inom området.
Informationsutbytet hjälper till att identifiera, spåra och säkra utbyte av brott men kan även gälla lagstiftning. Det kan också handla om hur du gör för att få information om en persons innehav av bankkonton eller fastigheter i ett annat land.
Målsättning
Målsättningen för CARIN är att öka effektiviteten i medlemsländernas ansträngningar för att återföra brottsutbyten. Brottsutbyte, eller brottsvinster, är pengar eller egendom som någon tillskansat sig genom brott eller som kommer från brottslig verksamhet.
Över 50 länder
Mer än femtio länder är representerade i CARIN liksom systerorganisationer i andra världsdelar. Det innebär att man genom CARIN-kontaktpunkterna snabbt kan nå en motsvarande kontaktperson på de flesta platser i världen.
Två kontaktpersoner
Varje land har utsett två kontaktpunkter, varav en är utredare och en åklagare, undersökningsdomare eller annan tjänsteman med liknande behörighet.
Sverige representeras i CARIN genom två kontaktpersoner, en vid Ekobrottsmyndigheten och en vid Nationella Operativa Avdelningen på Polismyndigheten, NOA.Sverige ingår i styrgruppen
Flera internationella institutioner och organisationer såsom Världsbanken, Eurojust, Egmont Group, EU:s bedrägeribyrå OLAF och FN är observatörer inom CARIN. Sekretariatet är placerat vid Europol. Sverige ingår i CARINS styrgrupp.
-
EJN
Europeiska rättsliga nätverket, EJN, är ett nätverk av kontaktpersoner, framför allt åklagare och förundersökningsdomare, inom EU som har till uppgift att underlätta straffrättsligt samarbete inom EU. Ekobrottsmyndigheten har två EJN-kontaktpunkter.
Kontaktpunkterna kan till exempel bistå i frågor om vad en ansökan om rättslig hjälp ska innehålla och till vem ansökan ska sändas i den andra staten. Sverige har elva kontaktpunkter: sju vid Åklagarmyndigheten, två vid Ekobrottsmyndigheten, en vid Justitiedepartementet och en vid Kriminalvården.
-
EMPACT
EMPACT, eller European Multidisciplinary Platform Against Criminal Threats, är en del av EU:s policycykel och en plattform för EU-ländernas samordning kring prioriterade brottsområden.
Ekobrottsmyndigheten deltar för närvarande i EMPACT-arbetet inom områdena punktskattebedrägerier, karusellbedrägerier och penningtvätt.
-
Eurojust
Eurojust, Europeiska unionens byrå för straffrättsligt samarbete, är en mycket viktig partner. Här har Ekobrottsmyndigheten en egen representant vid den svenska desken som kan agera kontaktperson med våra åklagare i Sverige och se till så att de får hjälp med ärenden som rör gränsöverskridande brottslighet.
Genom henne kan de till exempel få kontakt med åklagare från andra länder eller speciella utredningsteam som kan hjälpa dem i deras ärenden. De kan också få hjälp med att genomföra tillslag utomlands, ibland tillsammans med åklagare från andra länder.
Eurojust grundades 2002 och har sitt säte i Haag i Nederländerna. Klicka gärna på länken nedan om du vill se mer om hur de arbetar.
”Eurojust – Keeping European Citizens Safe” (Youtube) (Öppnas i en ny flik)
-
Europol
Europol är Europeiska unionens brottsbekämpande organ, som samordnar utbytet av underrättelseinformation mellan EU:s medlemsstater. Deras uppgift är att hjälpa medlemsstaterna till ett effektivare samarbete för att förebygga och bekämpa grov gränsöverskridande brottslighet och terrorism i Europa.
Europol samlar in, bearbetar och analyserar information från samarbetsländernas brottsbekämpande myndigheter, sprider uppgifterna och samordnar åtgärder. Länderna använder informationen för att förebygga, upptäcka och utreda brott, samt spåra brottslingar.
Europol har liksom Eurojust sitt säte i Haag i Nederländerna.
-
EU:s policycykel
EU:s policycykel är ett verktyg för EU:s medlemsländer i deras gemensamma arbete mot grov organiserad brottslighet. Cykeln spänner över fyra år och inleds med att medlemsländerna bidrar med information om vilken typ av organiserad brottslighet som de anser vara det största hotet.
Informationen sammanställs till en gemensam hotbildsrapport, utifrån vilken medlemsländerna beslutar vilka brottsområden som bör prioriteras. En strategisk plan tas fram för varje område och operativa arbetsgrupper bildas.
-
OLAF
OLAF, Europeiska byrån för bedrägeribekämpning, utreder bedrägerier mot EU:s budget, samt korruption och allvarliga fel som begåtts inom EU:s institutioner. Ekobrottsmyndigheten är svensk sambandscentral för bedrägeribekämpning i frågor som rör OLAF.
OLAF är en självständig del av Europeiska kommissionen. De gör följande:
- Utför administrativa undersökningar i medlemsländerna vanligen kallade ”on the spot checks”. Dessa kan vara oannonserade.
- Interna utredningar inom EU:s institutioner, organ och byråer.
- De har i uppdrag att förbereda lagstiftning för att skydda gemenskapens finansiella intressen, samt företräder kommissionen på området bedrägeribekämpning.
- Ansvarar för EU-kommissionens strategi för bedrägeribekämpning, policyåtgärder och samverkan med medlemsstaterna samt analysåtgärder.
Övriga samarbeten
- CEPOL (Europeiska polisakademin) är en myndighet inom EU som arbetar med att utveckla, implementera och koordinera utbildning för tjänstemän inom brottsbekämpande myndigheter.
- CEPOL syftar till att främja europeiskt och internationellt samarbete inom brottsbekämpning genom att föra de brottsbekämpande gemenskaperna närmare varandra för att dela god praxis, kunskap och kompetens.
- EJTN, European Judicial Training Network, är en plattform för att främja utbildning av och kunskapsutbyte mellan medlemmar av det europeiska rättsväsendet.
- ERA, Academy of European Law, är ett internationellt centrum för utbildning och debatt för advokater. ERA syftar till att främja förståelse för och gott utövande av EU-lag.