Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Det här erbjuder vi – förmåner och villkor

Ekobrottsmyndighetens uppdrag är att förebygga, upptäcka, avbryta, utreda och lagföra ekonomiska brott. I arbetet samlar vi olika kompetenser, till exempel åklagare, utredare, administratörer, analytiker och ekorevisorer, som jobbar tillsammans i team – det är vår unika styrka.

I anställningsvillkoren finns bestämmelser om arbetstid, semester och andra ersättningar. Som anställd på Ekobrottsmyndigheten får du också förmåner som friskvård och kompetensutveckling.

Läs också vår medarbetarpolicy: EBM-modellen

Förmåner och anställningsvillkor på den här sidan gäller dig som blir anställd av Ekobrottsmyndigheten. Har du Polisen som arbetsgivare kan du läsa om förmåner och anställningsvillkor på Polisens webbplats.

Kompetensutveckling

Engagerade och kunniga medarbetare är en förutsättning för att uppnå goda verksamhetsresultat. På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi strategiskt med att höja våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Du får en gedigen grundutbildning som kan kompletteras med spetsutbildningar utifrån dina behov. Vi har även ledarskapsutbildningar och utbildningar för medarbetare som vill utvecklas i teamarbetet.

När du börjar hos oss kommer du att bjudas in till olika introduktionsutbildningar. Du bygger sedan på med egna, utvalda utbildningar som du och din chef kommer överens om att du har behov av.

Friskvård

Vi uppmuntrar alla anställda till att leva ett hälsosamt liv. Som anställd erbjuds du därför friskvårdsbidrag och möjlighet, om arbetet tillåter, att ta ut en friskvårdstimme per arbetsvecka.

Säkerhet

Vi prioriterar säkerhetsfrågorna för att alla medarbetare ska kunna känna sig trygga och säkra i vår verksamhet. Det innebär bland annat att vi löpande säkerhetsanpassar våra arbetssätt, lokaler och rutiner. Säkerhetsarbetet sker inom hela organisationen och på alla nivåer.

Arbetsmiljö

Vi vet att en trygg och säker arbetsmiljö ger förutsättningar för god hälsa. Därför arbetar vi hälsofrämjande och med att ge anställda förutsättningar till ett hållbart och långt arbetsliv.

Distansarbete

Ekobrottsmyndigheten strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsgivare med möjlighet till flexibilitet i arbetsformer och arbetssätt. Distansarbete är möjligt, upp till två dagar per vecka, när verksamhetens behov så tillåter.

Anställningsvillkor

Som anställd av Ekobrottsmyndigheten omfattas du av villkorsavtalen, som förhandlas fram mellan arbetsgivare och fackliga organisationer. Villkorsavtalen innehåller bland annat bestämmelser om lön, kostnadsersättningar, arbetstid, semester, lön under sjukfrånvaro, ersättning för sjukvårdskostnader, lön under föräldraledighet och övrig ledighet, uppsägning och utbetalning av lön.

Arbetstid

Åklagare har enligt kollektivavtal förtroendearbetstid. Övriga yrkeskategorier har enligt kollektivavtal reglerad arbetstid med 39,45 timmar per vecka. All personal har dock möjlighet, om verksamheten tillåter, att teckna avtal om förtroendearbetstid.

De som har reglerad arbetstid har, om arbetet tillåter, möjlighet till en flexibel start- och sluttid för dagen. Arbetet kan då börja klockan 7–9 och avslutas klockan 15–19.

Semester

Som nyanställd har du rätt till semester redan under ditt första anställningsår. Antal dagar baseras på när under året du börjar.

Semesterdagar när du arbetar helt kalenderår:

Fram till och med det år du fyller 29 år:     28 semesterdagar
Från och med det år du fyller 30 år:           31 semesterdagar
Från och med det år du fyller 40 år:           35 semesterdagar

Föräldraledighet

För att underlätta din föräldraledighet betalar arbetsgivaren en kompletterande ersättning när du tar ut föräldrapenning (sjukpenningdagar). Du kan vid uttag av sjukpenningdagar få cirka 90 procent av din lön.

Anställda som har barn upp till och med 12 år har möjlighet att arbeta deltid.

Lön

Ekobrottsmyndigheten tillämpar individuell lönesättning. Lönenivån påverkas av arbetsuppgifternas svårighetsgrad, medarbetarnas prestation och marknadsfaktorer.

Arbetsgivaren tecknar löneavtal med två olika fackförbund, OFR/S, P, O och Saco-S. Avtalens innehåll och avtalstid varierar.

Sjukvård och läkemedel

Som anställd kan du besöka läkare utan att få löneavdrag om verksamheten tillåter. Du får dessutom ersättning för en del av kostnaden för besök till läkare, sjukgymnast eller sjukhus. Om du fått receptbelagd medicin kan du få ersättning för det en gång per år.

Försäkringar

Som anställd vid Ekobrottsmyndigheten omfattas du bland annat av AFA trygghetsförsäkring (PSA) och Statens tjänstegrupplivförsäkringen (TGL) som administreras av SPV. Du kan läsa mer om försäkringarna på www.afaforsakring.se och www.spv.se

Tjänstepension

Utöver din allmänna pension och premiepension får du också tjänstepension PA16 genom din anställning. Den ger dig bland annat ett långt och bra intjänande till din tjänstepension, men även en försäkring som innebär att du kan få ersättning om du skulle bli långvarigt sjuk eller få en arbetsskada.

När du blir nyanställd i staten kommer du att få mer information om tjänstepensionen från Statens tjänstepensionsverk (SPV). Du kan även gå in på www.spv.se för att läsa mer redan nu.

Avtal mellan arbetsgivare och fackförbund

Centrala avtal

De centrala avtalen reglerar lön, arbetstid, övertid, semester, försäkringar med mera. Avtalen förhandlas mellan Arbetsgivarverket och fackförbunden i Offentliganställdas förhandlingsråd (OFR) samt Saco-S.

Lokala avtal

Lokala avtal ligger till grund för revisionsarbetet inom myndigheten. Avtalen tecknas mellan Ekobrottsmyndigheten och Saco-S och OFR/S,P,O.